Angielski dla dzieci – kiedy zacząć i czy to w ogóle ma sens?

Pewnie nie raz słyszałaś o lekcjach języka obcego dla zaledwie kilkumiesięcznych niemowląt. Czy uczenie tak małego dziecka, które nie mówi nawet w języku ojczystym ma w ogóle sens, a jeśli tak, to kiedy warto zacząć przygodę z językiem obcym?

Każdy rodzic chce zapewnić swojemu dziecku jak najlepszy start w przyszłość oraz wspierać rozwój maluszka już od pierwszych chwil życia. Dlatego część rodziców decyduje się zapisać brzdąca na lekcje języka obcego. I wcale nie mówimy o przedszkolakach, ale o kilkumiesięcznych niemowlętach. Być może sadzisz, że posyłanie na lekcje języka obcego dziecka, które nie potrafi jeszcze mówić w ojczystym języku, jest całkowicie bezsensowne, jednak to nie do końca prawda. Co dają tak małemu dziecku dają lekcje języka obcego i kiedy warto zapisać malca na takie zajęcia?

Kiedy zapisać dziecko na lekcje języka angielskiego?

Ponieważ każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, w tej kwestii tak naprawdę wiele zależy od Twojej pociechy, a także od Ciebie. Znajdziesz szkoły, które oferują zajęcia dla zaledwie kilkumiesięcznych niemowląt. Jeśli Twoje dziecko jest ciekawe świata, a Ty chciałabyś zapewnić mu dodatkową stymulację, warto rozważyć taką ofertę. W wielu szkołach będziesz mogła przyjść na pierwsza lekcję próbną gratis i zobaczyć, jak zajęcia podobają się Tobie i Twojemu dziecku. Pamiętaj, że na zajęcia dla niemowląt maluchy chodzą razem z rodzicami, zanim więc zdecydujesz się zapisać swoją pociechę, upewnij się, że sama będziesz miała czas, by uczestniczyć w zajęciach. Dla kilkuletnich maluchów oferta zajęć jest jeszcze szersza. Będziesz mogła wybierać między szkołami z autorskim programem nauczania lub grupami kursowymi przeznaczonymi dla małych dzieci. Również część żłobków i przedszkoli oferuje swoim podopiecznym dodatkowe zajęcia językowe. Niezależnie od tego, którą szkołę i metodę wybierzesz musisz pamiętać o tym, że to ma być dla dziecka przede wszystkim przyjemność i pozytywne doświadczenie. Jeśli więc zauważysz, że maluch chodzi na zajęcia niechętnie lub zwyczajnie się na nich nudzi, spróbuj zmienić szkołę lub lektora albo po prostu wstrzymaj się jeszcze z posyłaniem dziecka na takie zajęcia.

Jak wyglądają lekcje języka obcego dla niemowląt i małych dzieci

Jeśli lekcje języka obcego ciągle kojarzą ci się z siedzeniem w ławce i nudnym wkuwaniem słówek na pamięć, to czas, byś całkowicie zmieniła myślenie. Taki model lekcji odchodzi już do lamusa nie tylko w przypadku małych dzieci, lecz także dorosłych. Nie wyobrażasz sobie chyba, by kilkumiesięczne niemowlę siedziało w ławce i robiło to, co każe mu nauczyciel, prawda? Jak więc wyglądają zajęcia językowe dla najmłodszych? Przede wszystkim opierają się na zabawie: grach, śpiewaniu piosenek, wykonywaniu różnych ruchów np. w rytm muzyki. Dzięki temu brzdąc osłuchuje się w językiem obcym i choć nie możesz oczekiwać, że po kilku lekcjach niemowlę będzie płynnie mówiło po angielsku, francusku czy niemiecku, to możesz być pewna, że zapamięta pewne struktury języka, jego akcent oraz melodykę, co ułatwi mu kontynuowanie nauki języka np. w przedszkolu. Aby jednak tak się stało, ekspozycja na język obcy (czyli po prostu kontakt z mową inną niż ojczysta) musi być dość częsty. Zaleca się zatem, aby zajęcia trwały krótko, ale za to były powtarzane nawet kilka razy w tygodniu. Naukę warto także kontynuować w domu. Jak? Bardzo prosto. Jeśli zapiszesz dziecko na takie zajęcia dla maluchów, z pewnością otrzymasz także specjalny pakiet startowy, w którym będą znajdowały się np. obcojęzyczne piosenki czy gry lub instrukcje zabaw. Wystarczy, że w domu zamiast słuchać z dzieckiem jakiejkolwiek muzyki puścisz mu taką piosenkę lub pobawisz się z nim tak jak podczas zajęć. Zajęcia z języka obcego maja jeszcze jeden dodatkowy, pozajęzykowy atut. Ponieważ na lekcje dla niemowląt i małych dzieci rodzic chodzi razem ze swoją pociechą, macie wyjątkową chwilę dla siebie – wspólnie możecie odkrywać świat i uczyć się nowych rzeczy (maluch – języka obcego, a ty – jak pomóc brzdącowi rozwijać się w tym kierunku).

Co dają dziecku lekcje języka obcego?

Aby zrozumieć, że lekcje języka obcego dla niemowląt i małych dzieci mają sens, musisz pamiętać, że nauka w ogóle (nie tylko języka obcego) to proces, a ostateczny cel tego procesu – czyli posiadanie jakichś umiejętności (w tym wypadku płynnej komunikacji w języku obcym) to cel długoterminowy. Ani kilkulatek, ani tym bardziej niemowlę nie będą płynnie mówić w języku obcym, ale za to:

  • – osłuchają się z językiem, poznają jego akcent i melodykę,
  • – zapamiętają podstawowe słowa i zwroty (nawet jeśli nie będą ich używać, to znajdą się one w ich słowniku biernym),
  • – będą ćwiczyć swoją pamięć,
  • – to, że ktoś mówi w innym języku niż polski, będzie dla nich oczywiste i normalne,
  • – będą bardziej pewne siebie i będą łatwiej wchodzić w relacje z rówieśnikami (zajęcia odbywają się w małych grupach),
  • – poza sferą językową zajęcia będą także wspierać rozwój fizyczny i emocjonalny dziecka,
  • – będą bardziej ciekawe świata i otwarte na nowe doświadczenia.
    • A to wszystko z pewnością zaprocentuje w przyszłości na zajęciach z języka obcego w przedszkolu lub szkole.

      Więcej artykułów na temat ciąży i rozwoju dziecka znajdziesz na Enfamil.pl

Pozostałe artykuły

10 ćwiczeń usprawniających aparat mowy dziecka

Czy wiesz, że to, jak Twoje dziecko będzie mówić, zależy nie tylko od szybkości, z jaką nauczy się poszczególnych słów, lecz także od tego…

10 ćwiczeń usprawniających aparat mowy dziecka

Czy rozumieć, to znaczy mówić? O słownictwie czynnym i biernym dziecka

To, że dziecko zna jakiś wyraz, nie oznacza jeszcze wcale, że będzie go używać. Jaka jest różnica między słownictwem biernym a czynnym i jak…

Czy rozumieć, to znaczy mówić? O słownictwie czynnym i biernym dziecka

Dziecko dwujęzyczne, czyli czy warto mówić do dziecka w dwóch językach?

Marzysz o tym, by twoje dziecko perfekcyjnie znało przynajmniej jeden język obcy? Sprawdź, czy warto mówić do dziecka w dwóch językach.

Dziecko dwujęzyczne, czyli czy warto mówić do dziecka w dwóch językach?

"Ioio", "hauhau" i "koko", czyli czym dla dziecka jest słowo?

Jak maluch uczy się słów, czym dla dziecka jest "hauhau" i jak powinnaś reagować na pierwsze dźwiękonaśladowcze słowa dziecka?

"Ioio", "hauhau" i "koko", czyli czym dla dziecka jest słowo?

Jak wspierać rozwój mowy dziecka? Poznaj 7 prostych sposobów

Wprawdzie zanim będziesz mogła swobodnie podyskutować ze swoim dzieckiem na różne tematy, minie jeszcze kilka lat, to już teraz powinnaś zacząć…

Jak wspierać rozwój mowy dziecka? Poznaj 7 prostych sposobów

Płacz - pierwszy język dziecka

Wbrew pozorom, u dziecka pierwszymi próbami rozmawiania i informowania o czymś, nie są zlepki sylab „mamama” i „bababa”, tylko płacz. Zobacz…

Płacz - pierwszy język dziecka

Dlaczego warto czytać dziecku?

Twój maluszek ma zaledwie kilka miesięcy i wydaje ci się, że to jeszcze za wcześnie na pierwszą książeczkę? Nic bardziej mylnego! Im wcześniej…

Dlaczego warto czytać dziecku?

5 rzeczy, które powinnaś robić i 5, których nie powinnaś robić, by wspierać rozwój mowy dziecka

Nie możesz się doczekać, kiedy Twoje dziecko powie pierwsze słowo? Podpowiadamy, co robić, a czego nie, by ta chwila nastąpiła jak najszybciej.

5 rzeczy, które powinnaś robić i 5, których nie powinnaś robić, by wspierać rozwój mowy dziecka

Dowiedz się jak wspierać rozwój dziecka w wieku 6-9 miesięcy

Rozmowa Doktor Joanny Matejczuk z Mamą poświęcona najważniejszym krokom milowym w rozwoju dziecka w wieku 6 - 9 miesięcy. Dowiedz się jak aktywnie…

Dowiedz się jak wspierać rozwój dziecka w wieku 6-9 miesięcy

Dowiedz się jak wspierać rozwój dziecka w wieku 3-6 msc

Rozmowa Mamy z Ekspertem - Doktor Joanną Matejczuk o krokach milowych w rozwoju dziecka w okresie 3 - 6 miesięcy. Dowiedz się jakie są charakterystyczne…

Dowiedz się jak wspierać rozwój dziecka w wieku 3-6 msc

7 rad, jak mówić do dziecka, by wspierać rozwój jego mowy

Już nie możesz doczekać się, kiedy maluch powie pierwsze słowo? Sprawdź, jak mówić do dziecka, by wspierać naukę mówienia.

7 rad, jak mówić do dziecka, by wspierać rozwój jego mowy