Mowa dziecka? Swoista!

Po okresie płaczu i krzyku, wyrazu i zdania, maluch otwiera nowy i najdłuższy etap w nauce mowy. Od końca 3. aż do 7. roku życia trwa bowiem etap zwany okresem swoistej mowy dziecięcej.

Po trzecich urodzinach dziecko coraz intensywniej uczy się mówić. Ponieważ przychodzi mu to z coraz większą łatwością, a jasna komunikacja z rodzicami pozwala osiągnąć to, co się chce, brzdąc zapamiętale trenuje. Jego zasób słownictwa bardzo się wzbogaca, zdania mają coraz więcej wyrazów i są coraz bardziej złożone, staje się także mistrzem neologizmów. Bo kto powiedział, że nie można "pomasłować kanapki"czy "zatelefonić do baby", prawda?

Rok po roku, zdanie po zdaniu...

Mowa trzylatka jest już w pewien sposób ukształtowana, a bobas w tym wieku powinien już znać (wymawiać) wszystkie samogłoski ustne i nosowe oraz większość spółgłosek. Pojedynczo wymowa ich idzie mu bez większego kłopotu, ale w mowie potocznej mogą być zastępowane łatwiejszymi. Malec ma nadal tendencję do zmiękczania, więc "s" czy "z" stają się mimowolnie "ś" czy "ź". Ponadto dzieci w tym okresie często opuszczają sylabę początkową lub końcową, przez "rosół" staje się "osołem" i nadal mają tendencję do wymawiania "r" jak "l" lub "ł". Takie błędy językowe często utrzymują się do 5. roku życia.

Czterolatek rozróżnia już przeszłość i przyszłość, lubi także zadawać wiele, bardzo wiele pytań. Może występować także tzw. seplenienie fizjologiczne, czyli głoski "sz", "ż", "cz", "dż" dziecko może wymieniać na "s", "z", "c", "dz" oraz hiperpoprawność. Na czym ona polega? Dziecko, które nauczyło się trudnej głoski, np. "cz" woli "czukierka" od "cukierka".

A pięciolatek? Jego mowa może być już (ale nie musi!) na tyle rozwinięta, że może zacząć uczyć się języka obcego. Jeśli zaś chodzi o nasz ojczysty język, dziecko potrafi już bezbłędnie powtórzyć "sz", "ż", "cz", "dż", choć w mowie potocznej mogą wciąż być zastępowane przez "s", "z", "c", "dz", a także potrafi wyjaśnić znaczenie słów, opisać cechy przedmiotów i możliwość ich zastosowania oraz chętnie poprawia innych i samego siebie, szukając prawidłowego brzmienia wyrazu.

Dziecko sześcioletnie powinno już w pełni opanować mówienie, choć to, czy będzie wypowiadało się płynnie czy mało zrozumiale, zależy w ogromnej mierze od rodziców. Normą rozwojową w kontekście nauki mowy jest to, że przedszkolak wymawia wszystkie, nawet najtrudniejsze ("sz" czy "dź") dźwięki, wyodrębnia głoski w każdym miejscu wyrazu i nic nie "zjada", samodzielnie wymyśla wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę, wyklaskuje ilość sylab w wyrazie, a także potrafi określić położenie przedmiotu względem otoczenia (używając słów nad, pod, obok etc.).

Więcej artykułów na temat ciąży i rozwoju dziecka znajdziesz na Enfamil.pl

Pozostałe artykuły

10 ćwiczeń usprawniających aparat mowy dziecka

Czy wiesz, że to, jak Twoje dziecko będzie mówić, zależy nie tylko od szybkości, z jaką nauczy się poszczególnych słów, lecz także od tego…

10 ćwiczeń usprawniających aparat mowy dziecka

Czy rozumieć, to znaczy mówić? O słownictwie czynnym i biernym dziecka

To, że dziecko zna jakiś wyraz, nie oznacza jeszcze wcale, że będzie go używać. Jaka jest różnica między słownictwem biernym a czynnym i jak…

Czy rozumieć, to znaczy mówić? O słownictwie czynnym i biernym dziecka

Dziecko dwujęzyczne, czyli czy warto mówić do dziecka w dwóch językach?

Marzysz o tym, by twoje dziecko perfekcyjnie znało przynajmniej jeden język obcy? Sprawdź, czy warto mówić do dziecka w dwóch językach.

Dziecko dwujęzyczne, czyli czy warto mówić do dziecka w dwóch językach?

"Ioio", "hauhau" i "koko", czyli czym dla dziecka jest słowo?

Jak maluch uczy się słów, czym dla dziecka jest "hauhau" i jak powinnaś reagować na pierwsze dźwiękonaśladowcze słowa dziecka?

"Ioio", "hauhau" i "koko", czyli czym dla dziecka jest słowo?

Jak wspierać rozwój mowy dziecka? Poznaj 7 prostych sposobów

Wprawdzie zanim będziesz mogła swobodnie podyskutować ze swoim dzieckiem na różne tematy, minie jeszcze kilka lat, to już teraz powinnaś zacząć…

Jak wspierać rozwój mowy dziecka? Poznaj 7 prostych sposobów

Płacz - pierwszy język dziecka

Wbrew pozorom, u dziecka pierwszymi próbami rozmawiania i informowania o czymś, nie są zlepki sylab „mamama” i „bababa”, tylko płacz. Zobacz…

Płacz - pierwszy język dziecka

Dlaczego warto czytać dziecku?

Twój maluszek ma zaledwie kilka miesięcy i wydaje ci się, że to jeszcze za wcześnie na pierwszą książeczkę? Nic bardziej mylnego! Im wcześniej…

Dlaczego warto czytać dziecku?

5 rzeczy, które powinnaś robić i 5, których nie powinnaś robić, by wspierać rozwój mowy dziecka

Nie możesz się doczekać, kiedy Twoje dziecko powie pierwsze słowo? Podpowiadamy, co robić, a czego nie, by ta chwila nastąpiła jak najszybciej.

5 rzeczy, które powinnaś robić i 5, których nie powinnaś robić, by wspierać rozwój mowy dziecka

Dowiedz się jak wspierać rozwój dziecka w wieku 6-9 miesięcy

Rozmowa Doktor Joanny Matejczuk z Mamą poświęcona najważniejszym krokom milowym w rozwoju dziecka w wieku 6 - 9 miesięcy. Dowiedz się jak aktywnie…

Dowiedz się jak wspierać rozwój dziecka w wieku 6-9 miesięcy

Angielski dla dzieci – kiedy zacząć i czy to w ogóle ma sens?

Pewnie nie raz słyszałaś o lekcjach języka obcego dla zaledwie kilkumiesięcznych niemowląt. Czy uczenie tak małego dziecka, które nie mówi nawet…

Angielski dla dzieci – kiedy zacząć i czy to w ogóle ma sens?

Dowiedz się jak wspierać rozwój dziecka w wieku 3-6 msc

Rozmowa Mamy z Ekspertem - Doktor Joanną Matejczuk o krokach milowych w rozwoju dziecka w okresie 3 - 6 miesięcy. Dowiedz się jakie są charakterystyczne…

Dowiedz się jak wspierać rozwój dziecka w wieku 3-6 msc

7 rad, jak mówić do dziecka, by wspierać rozwój jego mowy

Już nie możesz doczekać się, kiedy maluch powie pierwsze słowo? Sprawdź, jak mówić do dziecka, by wspierać naukę mówienia.

7 rad, jak mówić do dziecka, by wspierać rozwój jego mowy